• Колцентр: (044) 290-88-12
  • Центральный офис
  • Филиалы
  • Вакансии
  • Личный кабинет
Ринок сировини: тренди, підсумки 2021. Що очікувати в 2022?

Ринок сировини: тренди, підсумки 2021. Що очікувати в 2022?

16.11.2021

Шановні партнери!

EUROIZOL продовжує інформувати про поточний стан речей, тренди та прогнози по основним видам сировини, і особливо приділяє увагу складникам та факторам, що мають безпосередній вплив на товари з асортименту продукції Компанії.

Почнемо з топової теми середини осені 2021 року – енергетична криза в Європі. Хто ще про це не говорив? Ми не хочемо йти у питання геополітики, а лише коротко підсумуємо те, на що звертають увагу експерти, і що це означає для промислового сектора як в Європі, так і в Україні.

Отже, поточна енергетична криза в Європі складається з кількох факторів, більшість яких є суто локальними:

  1. Скорочення вугледобувної промисловості Європи у зв'язку з прийнятою набагато раніше політикою щодо зниження викидів СО2.
  2. Тимчасове скорочення виробництва вітрової енергії в Європі.
  3. Обмежені постачання газу з Норвегії через проблеми з технічним обслуговуванням.
  4. Обмежені продажі газу на спотовому ринку.
  5. Зростання світового попиту на енергію внаслідок відновлення економік світу.
  6. Зростання споживання газу на початку 2021 року через вкрай холодну погоду в Європі.

Останнє призвело до підвищення цін навесні та влітку, що у свою чергу відштовхнуло трейдерів від купівлі газу пізніше цього року.

Як видно, не одна подія, як часто пишуть, призвела до ситуації з енергією в Європі. Факторів багато і кожен не буде вирішено миттєво чи синхронно з рештою. Загалом енергетика Європи відчуватиме тиск ще досить довго до повного відновлення, накопичення резервів та диверсифікації джерел одержання енергії.

Дефіцит енергії в Європі у другій половині 2021 року веде до зростання витрат та зниження прибутку у промисловому секторі. Згідно з нещодавно опублікованими даними Євростату, зростання цін на природний газ та інші енергоносії призвело до зростання інфляції в 19 країнах Єврозони. Інфляція знаходиться на 13-річному піку і становить +3,4% у всіх країнах Єврозони. Інфляція в енергетичному секторі становить 17,4%. Це вище, ніж в аналогічному періоді 2020 року, коли спостерігалася дефляція у тому самому секторі на рівні -8,2%.

На думку експертів, ціни та дефіцит енергії продовжать чинити тиск на рентабельність промислового сектору як мінімум до кінця 2021 року. Більш песимістичні прогнози експертів не залишають шансів Європі мінімум до середини весни 2022 року, пояснюючи, що зростання цін призведе до перебоїв у подачі електроенергії взимку 21/22. А відключення, у свою чергу, призведуть до ще більшого підвищення цін на енергоносії, посилюючи побоювання з приводу інфляції та збільшуючи витрати, які вже несуть промислові підприємства у всій Європі і все частіше перекладають ці додаткові витрати на вартість продукції.

Що відбувається з полімерами?

ПВХ

Ринки ПВХ по всій Європі вже кілька місяців тримаються близько рекордних максимумів після тривалої смуги зростання за всю історію (зростання протягом 17 місяців поспіль!). При цьому Європейський ринок ПВХ «відстає» від динаміки висхідних цін на інших світових ринках. Попит продовжує набагато перевищувати пропозицію, а виробники продовжують страждати від збоїв у ланцюгах поставок, які ще не відновилися до докризового періоду. Оператори ринку ПВХ готуються до відновлення зростання цін у листопаді, які підштовхнуть ринки ПВХ на континенті до нового піку удорожчання.

Поліпропілен та поліетилен

В Європі до осені 2021 року постачання поліпропілену та поліетилену вийшли на збалансований паритет пропозиції/попиту. Якийсь час протягом півтора місяця після досягнення цінових піків ці види полімерів зафіксувались на верхніх відмітках, без значного коливання вгору і вниз по ціні. Наразі оператори намагаються обережно оцінювати перспективи на зимовий період 21/22 на тлі безлічі протилежних факторів, що впливають на сектор.

З одного боку, рівень регіональних запасів покращився на фоні повернення потужностей після зняття форс-мажорних обставин та завершення ремонтних робіт у великих виробників. З іншого боку, на тлі дефіциту та зростання вартості енергії в Європейському секторі, деякі виробники вже на початку листопада заявили про перекладання цін за енергію на ціни сировинної полімерної продукції в середньому від +50 до +100 євро/т.

Проте не однією Європою єдиною. Експерти очікують, що ціни на імпортні полімери, які надходять до Європи, можуть спровокувати зростання цін у зв'язку з захмарними ставками фрахтів, що зберігаються, і все ще не відновленої структури ланцюгів поставок по всьому світу.

Ситуація із дефіцитом контейнерів

Дефіцит контейнерів став серйозною проблемою в логістичних галузях, не лише впливаючи на глобальну судноплавну галузь, а й чинячи сильний негативний вплив на виробників, трейдерів та бізнес.

Коли країни запроваджували карантин, їхня економічна діяльність була обмежена. Зводилася до мінімуму кількість робітників у портах та на складах. У свою чергу, це знизило швидкість обробки вантажів, роботу митниці та митного очищення. Крім того, багато малих і середніх підприємств тимчасово закрилися. Ці закриття призвели до зупинки руху великої кількості контейнерів, які просто «зависли» на цих підприємствах і в терміналах.

Оскільки рух вантажів був обмежений, судноплавні компанії скоротили кількість суден для стабілізації витрат та підтримки рівня фрахту, а також використовували холості перевезення, що є ще одним головним болем, оскільки вони обмежують можливості плавання для операторів суден. Коли судноплавні компанії скоротили кількість суден, вони взагалі відмовилися приймати порожні контейнери.

Зараз більшість контейнерів лежать у портах, терміналах та на внутрішніх площах прилеглих до портів підприємств, що призводить до заторів при завантаженні та розвантаженні безпосередньо в портах, до простоїв та зростаючої вартості. Така ситуація зберігається на всіх основних перевалочних вузлах, особливо в азіатському напрямку: Сінгапур, Джабель Алі, Гонконг, Пусан, Шанхай, Коломбо. Тим часом, більшість контейнерів також знаходяться на борту суден для далеких перевезень, особливо з Китаю, Південно-Східної Азії у США та до Європи.

У зв'язку з цим судна почали пропускати і не заходити в планові порти на своєму шляху. Це одна з найчастіших причин затримки вантажів. Навіть якщо контейнери в порту готові до завантаження на судно, воно замість заходу в порт і проміжного розвантаження/навантаження перемикається на рух далі по маршруту прямування. Перевізники віддають перевагу перевезенням на далекі відстані - як правило з Китаю до Північної Америки та Європи, де вони можуть отримати більше прибутку в порівнянні з перевезеннями на короткі відстані в Азії. Отже такий стан речей призводить до того, що в деяких регіонах немає пустих контейнерів.

Враховуючи всі ці фактори та через обмежений доступ до контейнерів, виробники підняли ціни на нові контейнери, а трейдери, які продають уживані контейнери, вже створили ажіотаж у цінах. Це явище спостерігається не тільки в Азії/Європі, але й у всьому світі. Наразі відчувається гострий дефіцит і занадто високі ціни на контейнери та доставку вантажів з Азійського регіону.

Найближчим часом немає передумов до вирівнювання ситуації в ланцюгах поставок. Цей сектор продовжить відчувати дефіцит та тиск цін ще досить тривалий час і у 2022 році. Збій у морських перевезеннях, затори у портах також призводять до дисбалансу під час переміщення наземним транспортом. При цьому для України найбільш актуальною є проблематика так званих «дозволів».

Криза «дозволів»

В двох словах на почату про те, що таке «дозволи». Це жаргонне слово, яке використовують перевізники для означення документу, що «дозволяє в'їзд вантажного автомобіля на територію іноземних держав». Такі «дозволи» видають державні органи іноземних країн. Усе спрямоване на захист інтересів місцевих транспортних компаній. І, природно, такі документи видаються на країну в обмеженій кількості. Так от для України це вкрай гостре питання, оскільки «дозволів» нам часто, особливо в сезон, не вистачає. Як тільки річна квота «дозволів» вичерпується, виникає дефіцит вільного транспорту або вартість транспорту збільшується в рази.

Ось і в 2021 році питання стало особливо гострим восени. Дефіцит транспорту з «дозволами», високі ціни, акція протесту вантажних перевізників, черги на кордоні лише посилили напругу з постачанням товарів до України.

Отже, збої ланцюгів постачання, криза «дозволів», дефіцит сировини, тимчасові локдауни на підприємствах при спалахах захворюваності на COVID співробітників, енергетична криза, нерівномірний попит протягом останніх двох років від повної зупинки до короткочасних вибухів між серіями локдаунів ставить великі, середні та дрібні підприємства Європи перед новими викликами.

Попит на колишніх «доковідних» умовах, очевидно, вже не може бути задоволений. Ми живемо в нових реаліях і кількість проблем, що накопичилися, глобально в найбільших економіках не буде вирішена миттєво. Виробники і далі будуть змушені реагувати на умови зовнішніх факторів, перекладаючи їх вплив на свої виробництва.

EUROIZOL продовжує ретельно відслідковувати розвиток подій в різноманітних секторах економіки світу та України, адже нам вкрай важливо підтримувати ланцюг поставок та забезпечувати наших партнерів по всій Україні якісною продукцією.


Вболіваймо за майбутнє разом!

 

З повагою,

команда EUROIZOL