ПН ВТ СР ЧТ ПТ | СБ | НД |
9:00 - 18:00 | Вихiднi |
порожній
ШАНОВНІ ПАРТНЕРИ!
Враховуючи складну та непрогнозовану ситуацію на українському та світовому ринках сировини для різних сегментів та видів виробництва, компанія EUROIZOL впроваджує регулярне інформування про поточний стан цін а також тренди та прогнози на основні види сировини та складники, що використовуються у виробництві асортименту продукції Компанії.
РОЗВИТОК ПОДІЙ З ПОЧАТКУ ПАНДЕМІЇ?
В першу хвилю пандемії на початку 2020-го країни почали «затихати». Закривалися кордони, в містах і областях уряди вводили локальні заходи щодо захисту від поширення пандемії. В інших країнах різкі скачки захворюваності приводили до закриття більшості інфраструктурних об'єктів, фабрик, заводів і навіть цілих індустріальних парків. Попит падав до критично низької позначки.
Всі ми пам'ятаємо, як навесні 2020 року нафта якийсь час продавалася нижче 0 доларів за барель, тобто щоб її продати необхідно було ще й доплатити. І пам'ятаємо, звичайно ж, репортажі про простоювання в океанах наповнених сировинною нафтою танкерами. Нафта, на якийсь час, стала не потрібна в такій кількості.
Велика частина традиційних каналів і способів споживання зазнала краху, по-перше, через обмежувальні заходи місцевої влади, по-друге, через відсутність в цих каналах належного попиту. Але перша хвиля «страху» пройшла. В наступних хвилях локдаунів були винайдені нові способи продажів і споживання. Відбулися значні зрушення в споживанні, до яких багато урядів і країн були не готові, сподіваючись на традиційні способи і уявлення про те, що традиційні канали після пандемії будуть відновлюватись поступово.
Вже до кінця 2020 року ситуація почала змінюватись досить швидко. З'явилися вакцини, і багато розвинених економік буквально почали злітати, і на 2 квартал 2021 року демонструють небувалі темпи зростання.
ПЕРШИЙ ДЗВОНИК. ЛАНЦЮГИ ПОСТАВОК.
Пандемія безпрецедентним чином торкнулася ланцюгів поставок. До 2021 року все більше постачальників і виробників стали стикатися з серйозними труднощами в морському і наземному транспорті. Починаючи з березня 2021 на ринку спостерігається нестача контейнерів, які через порушення торгових маршрутів опинились в різних місцях і портах по всьому світу. Їх ціни злетіли до небес. Для порівняння: з четвертого кварталу 2020 року ціни на контейнерні перевезення між Китаєм і Європою зросли більш ніж на 400%. Ці обмеження істотно ускладнюють доступ до сировини і її вільного переміщення між різними регіонами світу. За оцінками експертів, поступове зниження цін на контейнерні перевезення варто очікувати не раніше 4 кварталу 2021 року.
ДРУГИЙ ДЗВОНИК. ЗРОСТАННЯ ПОПИТУ В ПРОВІДНИХ РЕГІОНАХ ПЛАНЕТИ ПІД КІНЕЦЬ 2020 РОКУ.
Промислове виробництво Китаю, однієї з найбільших економік планети, яка частково відновилась після спалаху COVID-19, запрацювало на повну потужність, тому попит на сировину там різко зріс. Це, в свою чергу, викликало дефіцит на ринку. Попит перевищив пропозицію. Заводи, що виробляють сировину, також все ще не вийшли на повну потужність, і, оскільки існує велика невизначеність щодо COVID-19, неясно, коли вони досягнуть максимуму виробництва і поповнять запаси.
Не тільки Китай «відчуває» зростання економіки. Те ж саме спостерігається в США і, в меншій мірі, в Європі. Фізичне зростання попиту на сировину в контексті сталого відновлення в світі на другий рік пандемії, і бажання інвесторів захиститись від інфляції, розігнаної гігантськими фінансовими вливаннями економіки США призводить до ще більших диспропорцій, тепер уже не тільки в ланцюгах поставок але і в швидкості виробництва сировинних матеріалів для цих економік.
НАСЛІДКИ. БЕЗПРЕЦЕДЕНТНЕ «РАЛЛІ» ТА ДЕФІЦИТ НА РИНКУ ТОВАРІВ
СТАЛЬ
Світові ціни на сталь знаходяться на безпрецедентно високому рівні через різке зростання цін на залізну руду і через сильне зростання попиту на сталь з боку Китаю, Індії, США, Європи та інших провідних ринків. Спостерігається двократне зростання індексу цін на сталь з вересня 2020 року до квітня 2021 і ціни продовжують рости.
Стрибки цін в Китаї то вниз то знову вгору в останні тижні травня в деякій мірі торкнулися і європейського ринку, де спостерігається уповільнення зростання. Але фундаментально в Євросоюзі нічого не змінилося. Дефіцит сталевої продукції там не слабшає. Триває підйом і в США, де поки переважають оптимістичні економічні очікування, а металургійні компанії підняли базові ціни.
Очікується, що попит на сталь в Китаї з часом буде повільно знижуватися. Зниження внутрішнього попиту, в поєднанні з неухильним зростанням внутрішніх виробничих потужностей, має вивести на світовий ринок більше сталі, що призведе до збільшення експорту і чинитиме тиск на світові ціни на сталь. Однак «відкат» цін, на думку експертів, не варто очікувати раніше початку 2022 року.
ПОЛІМЕРИ
Виробники товарів з полімерів по всій Європі з початку 2021 року зазнають серйозних проблем з поставками сировини, такої як поліпропілен, полівінілхлорид і поліетилен, а також спеціальних домішок, які мають вирішальне значення для виробництва компаундів і полімерних виробів.
Поточний дефіцит полімерів і їх висока вартість склалася по ряду факторів. Один з них ми називали вище – підвищена вартість контейнерних перевезень і взагалі їх дефіцит особливо на маршруті з Китаю в Європу.
Другим, вкрай непередбачуваним чинником, стало природне стихійне лихо в США. Полярний шторм, що обрушився на узбережжя Мексиканської затоки США 14 лютого, і приніс безпрецедентно тривалі низькі температури в багатьох районах Техасу, різко порушив нафтохімічні поставки. До кінця лютого близько 75% всіх етиленових потужностей в США залишалися недоступними. Полімерне виробництво США є одним з найбільших в світі. Перерви у постачанні з цього регіону в Європу з кінця зими і до сьогоднішнього дня чинять сильний тиск на виробників готової продукції з полімерів в Європі.
Третім важливим фактором, що чинить колосальний тиск на ринку полімерів, є безпрецедентний попит на певну сировину, яка використовується для створення засобів захисту від COVID-19. Багато виробництв тканин з полімерів прямо переорієнтувалися на медицину, в збиток іншим сферам промисловості.
На тлі цих факторів велика кількість виробників в Європі заявили про форс-мажорні обставини, в яких вони не можуть гарантувати постачання запланованих обсягів готової полімерної продукції і слідом за зростанням цін на сировину стали прямо перекладати ціни на вартість готової продукції.
Як змінились ціни на полімери з осені 2020 року до весни 2021 року?
Поліпропілен +165%
Поліетилен +162%
ПВХ +150%
Наявність в того чи іншого виробника вільного фінансового ресурсу наразі зовсім не означає, що вони вільно «знайдуть» партію сировини у своїх постійних постачальників. Вільної сировини просто немає на оптовому ринку. В разі, коли у виробника з’являється можливість замовити сировину, зазвичай розмова з постачальником надто жорстка: «Бери що є, без перемовин по ціні!». Отже, певними імпульсами, полімерна продукція все ж таки з’являється у виробників, і першочергові партнери цих виробників мають можливість отримати свої замовлення. Експерти вважають, що така ситуація, високий тиск і дефіцит на ринку полімерів буде щонайменше до кінця 2021 року.
ДЕРЕВИНА
З деревиною ситуація складалася інакше фактично зі старту пандемії. Світовий попит на пиломатеріали різко виріс після того, як світ виявився в умовах ізоляції. Ціни на пиломатеріали виросли більш ніж на 400% з моменту старту пандемії COVID-19.
Ціни зросли в першу чергу через те, що COVID обмежив поставки пиломатеріалів на старті. На початку пандемії лісопилки закрилися або значно скоротили свою діяльність. Однак попит виявився більш стійким. Перехід до віддаленої роботи і навчання також спровокував гонку за додатковий простір, що призвело до різкого зростання продажів і поліпшень приватних будинків.
У 2021 році ціни на пиломатеріали навряд чи повернуться до рівня, що існував до пандемії. Вперше за багато років дерево поставляється в одну з найбільших економік планети в США з Європи. Згідно з думкою експертів, на «старому континенті» цієї сировини буде гостро не вистачати весь 2021 рік. Швидке рішення проблем галузі за допомогою будівництва нових лісопильних заводів, оцінюється експертами як мало ймовірне, оскільки будівництво нового заводу є капіталомістким процесом, який часто займає роки.
Резюмуючи зазначимо, що складна ситуація в ланцюгах поставок, дефіцити та слідом за ними зростання цін на ринку сировинних матеріалів, вже далеко вийшли за межі окремих регіонів і сукупність цих факторів тепер стосується всього світу і кожної країни зокрема, в тому числі і України.
В ситуації, що склалась для групи компаній EUROIZOL, вкрай важливо підтримувати безперервність поставок не зважаючи на те, що в певних випадках ми вимушені реагувати на зміни цін від виробників. Регулярно спілкуючись з зарубіжними партнерами, наразі на початку літа 2021 року, маємо певну стриману надію, що найближчим часом тиск на багатьох ринках хоч і буде зберігатись, але поступово ситуація буде вирівнюватись. Хоча експерти все ж таки прогнозують, що відчутне послаблення деяких факторів варто очікувати не раніше осені 2021 року.
Команда EUROIZOL продовжує ретельно відслідковувати ситуацію на ринку сировинних матеріалів та виробів з них. Ми будемо надалі тримати вас в інформаційному полі стосовно змін які будуть відбуватись.
Дивимось в майбутнє з оптимізмом!
З повагою,
EUROIZOL